INTERIA.PL

reklama.interia.pl

 



"Smart Okazje - zwyczaje zakupowe Polaków" - raport
19.06.2017 11:55
Aż 26% Polaków deklaruje, że przed zrobieniem zakupów szuka informacji o promocjach - wynika z raportu "Smart Okazje - zwyczaje zakupowe polaków". Badanie zostało przeprowadzone przez sieć AdRetail we współpracy z Polskim Standardem Płatności (operatorem systemu płatności mobilnych BLIK) i agencją badawczą Mobile Institute. Jego celem było sprawdzenie, jak wygląda ścieżka zakupowa polskich konsumentów i jakie narzędzia ją wspierają. Pierwsze wyniki badania zostały ogłoszone w czasie IAB Forum 2017.

Badanie "Smart Okazje - zwyczaje zakupowe Polaków" przeprowadzono w dniach 23-29 maja 2017 roku. Wyniki zostały opracowane na podstawie odpowiedzi 2805 internautów. Badanie objęło takie obszary jak motywy decyzji zakupowych, częstotliwość i miejsce dokonywania zakupów i wykorzystanie narzędzi (w tym gazetek promocyjnych - elektronicznych i drukowanych) w procesie zakupowym.

Sprytne okazje dla każdego, czyli kto korzysta z promocji

Ponad 1/4 respondentów potwierdza, że aktywnie poszukuje informacji o okazjach cenowych - przegląda gazetki promocyjne lub strony internetowe sieci handlowych, a także korzysta z aplikacji mobilnych gromadzących oferty sklepów. Promocjami zainteresowani są Polacy o zróżnicowanych zarobkach - najwyższy odsetek osób poszukujących rabatów jest wśród respondentów uzyskujących dochód na osobę wynoszący 3 000 - 7 000 zł. Zainteresowanie promocjami spada dopiero przy zarobkach na poziomie 10000 zł, jednak wciąż aż 16% badanych osiągających taki dochód przyznaje się się do korzystania z okazji cenowych.

Smart znaczy mobilnie

Z badania "Smart okazje - zwyczaje zakupowe Polaków" wynika, że promocjami i rabatami w szczególny sposób zainteresowani są konsumenci używający urządzeń mobilnych. Aż 61% z nich korzysta z okazji cenowych (wśród internautów niemobilnych deklaruje to jedynie 29% respondentów). Mobilni konsumenci są również bardziej aktywni w samodzielnym wyszukiwaniu promocji - regularnie robi to aż 36% z nich (dwukrotnie więcej niż w przypadku osób nie korzystających z urządzeń mobilnych). Aktywność ta przekłada się na listę czynników branych pod uwagę podczas zakupów. Mobilni konsumenci zwracają bowiem uwagę nie tylko na koszty, lecz także na duży wybór produktów, opcję darmowej dostawy, faktyczną wielkość obniżki i ceny danego przedmiotu w innych sklepach.

Respondenci korzystający z urządzeń mobilnych chętniej sięgają także po narzędzia usprawniające proces zakupowy:
" 39% z nich należy do przynajmniej jednego programu lojalnościowego (12% konsumentów niemobilnych);
" 58% przegląda gazetki promocyjne - w większości (38%) w formie elektronicznej (34% konsumentów niemobilnych - w ich przypadku większą popularnością cieszą się gazetki drukowane).
Urządzenia mobilnie towarzyszą bowiem aż 3/4 Polaków w niemal każdej sytuacji - stąd także ich szerokie zastosowanie podczas przygotowywania się do zakupów lub w ich trakcie. Smartfony i tablety umożliwiają bowiem szybkie wyszukiwanie potrzebnych informacji nie tylko w zaciszu własnego domu, lecz także w drodze na zakupy lub już w sklepie. Znacznie ułatwiają korzystanie z programów lojalnościowych, pozwalając na przechowywanie wszystkich danych w zasięgu ręki.

Co niezwykle istotne - wyniki badania wskazują również, że korzystanie z urządzeń mobilnych wpływa na umiejętność zarządzania domowym budżetem. Aż 21% mobilnych konsumentów deklaruje bowiem, że ma wyznaczony miesięczny limit wydatków. W analogiczny sposób miesięczny budżet planuje tylko 15% konsumentów niemobilnych.

Raport "Smart Okazje - zwyczaje zakupowe Polaków" potwierdza zatem, że narzędzia wspierające proces zakupowy będą rozwijać się ramię w ramię z rynkiem urządzeń mobilnych.
 
 
Copyright © 1999-2017 INTERIA.PL Wszystkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu. Polityka Cookies.